Taart bakken

Zaterdag was Ilian jarig. Al 1 jaar zeg! Wat vliegt de tijd toch…

Om dat in stijl te vieren, was ik van plan om voor ons vier een taart te bakken. Uit dit boek dat ik eens gekregen heb, heb ik een exemplaar uitgekozen. Ik had er nog nooit iets uit klaargemaakt, dus het zou mijn allereerste keer worden.

IMG_6508.JPG

Dit is de taart die ik gekozen had en zo moest die er ongeveer gaan uitzien. Schoon, he?

IMG_6537.JPG

Wat heb je daar allemaal voor nodig? Ik ga echt geen copy-paste doen van het boek, want ik denk dat daar auteursrechten ofzo op staan. Maar allez, aan de hand van de foto’s kan je wel zien wat ik allemaal nodig had. De ingrediënten, uiteraard, en een sjabloon: overgetekend en uitgeknipt op/uit bakpapier.

Uiteraard had ik ook mijn eigen sous-chef die me maar al te graag hielp met het – vooral! – uitlikken en aflikken van alle potten, lepels en pannenlikkers.

Het bakproces was ook leuk om te bekijken. Ik zag de taart echt stilaan gaar geraken. Leuk om te zien!

Maar dan! Die uit de vorm krijgen! Ik moest hem eerst in de bakvorm laten afkoelen, nadien op een rooster storten met de bovenkant naar boven. Uit de bakvorm halen was geen probleem. Die lag dan ook ondersteboven (dus met de onderkant naar boven) op het rooster. Ik heb geprobeerd die om te draaien, maar dat is niet echt goed gelukt, want heel is de taart/cake niet gebleven…

IMG_6535

Enfin. Uiteindelijk heb ik er mijn vorm uit gekregen en kon ik gaan versieren. Dit is het eindresultaat geworden. Aangezien er veel “overschot” was na het uitsnijden van mijn cijfer, heb ik beslist om deze taart mee te geven naar de crèche. Zelf hebben we dan van deze “overschot” gegeten.

IMG_6536

Omdat we in feite geen flauw idee hebben met hoeveel ze in de crèche zijn en ik zo het gevoel had dat deze taart wel eens te weinig zou kunnen zijn, heb ik er nog snel een paar cupcakes bij gebakken. Gewoon, simpele 4/4 cake. Maar dan in kleurrijke papiertjes en met een beetje versiering op. (Geen idee waarom ik deze foto niet gedraaid krijg! Hij staat nochtans goed op de computer, maar hier doet hij iets vreemds…)

IMG_6570

Dit was zo’n beetje mijn bakavontuur dit weekend. Ik moet zeggen: het smaakt naar meer! Dit boek zal nog veel gebruikt worden, denk ik. Niets zo leuk als een zelfgemaakte taart te kunnen afgeven, of zie ik dat verkeerd? En daarbij: oefening baart kunst. Ze zullen dus mettertijd mooier worden.

Hoe zit dat bij jou? Wat doe jij als je kind jarig is qua traktatie? Steek je er zelf veel tijd in, of liever niet? Of heb je dat gedaan toen ze kleiner waren? Wanneer begon je daarmee? En wanneer stopte dat dan ineens?

Liefs,
Me, Myself and We.

18 gedachtes over “Taart bakken

  1. trijnewijn zegt:

    Dat is een hele mooie taart, ik krijg er trek door 🙂 Hier is er ook zo’n verjaardag die bijna ongemerkt dichter komt, waardoor het feestje thuis zal doorgaan ipv ergens anders (11 kindjes in ons huis, we zien het nipt zitten). Niet juist weten hoeveel kindjes er in de crèche zitten klinkt dan ook als iets wat mij ook kan overkomen 😉

    Geliked door 1 persoon

  2. Zij zegt:

    Wauw! Die taart is echt prachtig! En dat voor een eerste keer! Chapeau hoor!

    Toen mijn kinderen klein waren ging ik ook altijd zelf aan de slag. Soms kocht ik wel eens een taart, maar de traktaties voor school maakte ik altijd zelf 🙂

    En nu durf ik nog zelf cupcakes maken om mee te geven met de zoon als hij jarig is en wil trakteren op z’n werk 🙂

    Geliked door 1 persoon

  3. tifosanele zegt:

    Heel mooie taart. Een tip: een warme cake mag je niet al te veel manipuleren, dan scheurt hij 😉 Ik bak al sinds mijn 12 de en ben nooit gestopt. Intussen is de bakmicrobe al overgezet op de dochters. De oudste is momenteel stokbrood aan het bakken voor de klasdag morgen…

    Geliked door 1 persoon

    • memyselfandwe zegt:

      Die chocoladeletters heb ik inderdaad zelf geschreven, maar met een kant-en-klaar topping zakje met chocoladesmaak van Dr. Oetker. Daar zitten dan vier van die spuitmondjes bij, je knijpt een beetje op dat pak dat dat een beetje verwarmd is en je kan daarmee doen wat je wil. 🙂

      Like

Plaats een reactie