Geloofsovertuiging

Ik moest voor het vak RZL in de lerarenopleiding een taak maken over de katholieke dialoogschool. Onlangs was er op Twitter een discussie over het feit dat Lieven Boeve (de nieuwe directeur-generaal van het VSKO Vlaams Secretariaat van het Katholiek Onderwijs) wel open staat voor dialoog, maar dat er geen ruimte zou zijn voor “zedenleer”.

Normaal gezien hoe ik mijn mening voor mij over bepaalde gevoeligheden, maar deze opdracht wil ik toch met jou delen omdat ik er voor de  volle 200% achter sta. Ziehier de integrale tekst die ik heb ingediend met mijn mening over de dialoogschool…

In feite hoefde ik geen geloofsenquête in te vullen om te weten dat ik niet geloof in God.
Ja, ik ben gedoopt en ja, mijn kinderen zijn ook gedoopt. Maar eerder uit traditie dan uit geloofsovertuiging.

Waarom ben ik mijn geloof kwijt geraakt? Want vroeger heb ik zeker in God geloofd! Alles wat met God en Jezus te maken had,  vond ik zeer boeiend.
Ik ben mijn geloof echt kwijtgeraakt op 6 mei 2014. Daarvoor twijfelde ik al, maar vanaf die datum ben ik er meer dan ooit van overtuigd dat er geen God bestaat. Op die dag hebben onze buren hun 22-maanden oude dochtertje verloren aan een bloedziekte.

Op 1 juni 2016 hebben zij het nieuws gekregen dat hun zoontje aan dezelfde ziekte lijdt. Dus neen, als er een God zou bestaan, dan zou die zo’n jonge mensen hun kind niet afnemen en hun tweede kind ook met die ziekte opzadelen. Dus dat God je geeft wat je verdient, dat geloof ik écht niet. Ik zal dus ook nooit tot God bidden voor een goede afloop, maar rekenen op de wetenschap.

Ik heb wel respect voor mensen die wél geloven in God en heb daar zelfs bewondering voor. Ik zal dus ook nooit iets doen om hen proberen te overtuigen van het niet geloven. Zo heb ik ook respect voor mensen die in een andere God dan de onze geloven, bijvoorbeeld Allah. Moest er al een God bestaan, dan zou dat voor mij één en dezelfde persoon zijn die door iedereen anders genoemd wordt.

Vandaar dat ik zeker open sta dialoogscholen! Die zijn meer dan eens nodig. Zeker in de huidige omstandigheden waarbij de Islam misbruikt wordt door terroristen die beweren dat ze moorden in naam van Allah. Ik heb onlangs een open en eerlijk gesprek gevoerd met een moslim en die zei me dat ze in feite zelfs geen dieren mogen doden of zelfmoord mogen plegen, laat staan andere (en onschuldige mensen) meenemen in hun waanideeën.

Ik wil dus zeker meewerken aan een dialoog tussen katholieken, boeddhisten, joden, atheïsten en alle andere mensen met nog andere godsdiensten of geloofsovertuigingen om elkaars gedachtegang te leren kennen, te begrijpen en te respecteren. Het kan misschien geen kwaad om open te praten in de klas over de Islam en de moslims de gelegenheid te geven zich te distantiëren van de terroristen die hun godsdienst misbruiken. Dit om misverstanden en ruzie te vermijden.

Ik heb het gevoel dat mijnheer Boeve niet echt open staat voor te veel dialoog. Zo vind hij dat er geen plaats is voor zedenleer (de atheïsten of ongelovigen). Integendeel: ik ben ervan overtuigd dat ook deze mensen met vragen zitten over bepaalde godsdiensten (in het bijzonder de Islam die de laatste tijd zeer negatief in de actualiteit komt).

Dialoog moet er dus zeker zijn, maar met iedereen. Daarom vind ik het nog niet zo’n dom idee om maar één onderwijsnet in te voeren. Waarom zou iedereen naar het Katholieke net moeten gaan, zoals mijnheer Boeve gekscherend verklaart? “Al zwanzend zegt een zot de waarheid” wordt er bij ons al eens gezegd en aangezien volgens het gelezen interview deze verklaring van mijnheer Boeve gevolg wordt door een schaterlach, kan ik me daar wel iets bij voorstellen.

Is het daarom niet beter om helemaal van nul te beginnen? Met een open en eerlijke structuur voor iedereen, ongeacht de geloofsovertuiging? Is het echt nodig dat de kinderen in school met godsdienst geconfronteerd moet worden?
Laat alle symbolen achterwege (een kruis of hoofddoek) en maak gewoon een cleane dialoogschool en gebruik de vrijgekomen uren die voor godsdienst gereserveerd waren voor andere zaken die door de leerlingen als nuttig ervaren worden voor het latere leven.

We moesten eerst een geloofsenquête invullen via ‘kahoot’. Dat was iets heel nieuw voor mij waar ik nog nooit van gehoord had, maar wat wel interessant lijkt om eens op een andere manier aan de slag te gaan tijdens de lessen. Dus ik ga proberen dat toch een beetje te onthouden.

Geef gerust jouw mening op mijn mening, maar hou het netjes. 🙂

Liefs,
Me, Myself and We.

20 gedachtes over “Geloofsovertuiging

  1. misssexandthecity zegt:

    Ik geloof niet, alleen in mezelf,…..en ze zouden op school beter dat geloof achterwegen laten. De discussie was om Islam te onderwijzen in het katholiek onderwijs, maar geen ruimte was voor anderen, ofwel is het alles ofwel niks,….dus ik raad aan om het vak ” godsdienst ” van gelijk welke oorsprong te vervangen door het vak ” hoe gaan we respectvol met elkaar om “

    Liked by 1 persoon

  2. Falderie zegt:

    Ik ben er natuurlijk niet helemaal in thuis, maar zou een gemeenschapsschool niet per definitie een “dialoogschool” moeten zijn waar alle godsdiensten welkom zijn?

    ik ben pro het behoud van katholieke scholen. Waar uiteraard ook iedereen welkom is. maar de consequentie is wel dat iedereen die naar een katholieke school gaat ook het vak godsdienst moet krijgen. (en in het middelbaar gaat dat heus niet de hele tijd over god en jezus. wij kregen ook les over filosofie, sekten, relaties,…)

    Dus misschien is er op dat vlak al niet veel verschil meer…

    Maar – o jee, ik ga hier mensen mee op mijn dak krijgen… ’t is absoluut niet provocatief bedoeld… – het niveau in een katholieke school (of eigenlijk: het vrij onderwijs) is vaak een stuk hoger dan op gemeenschapsscholen…

    Liked by 1 persoon

    • memyselfandwe zegt:

      Ik vind dat er iets gedaan moet worden aan dat “niveauverschil” (dat er in feite niet is, naar mijn gevoel).
      Ik begrijp dat je pro katholieke scholen bent, maar vind je het dan normaal dat het vsko wel de islam wil binnenhalen, maar niet de ‘vrijzinnigen’? Ze moeten consequent zijn.

      Like

      • Falderie zegt:

        Ik vind ook dat er iets aan het niveau moet gedaan worden, maar het jammere is dat het algemene niveau eerder naar beneden zal gehaald worden dan naar boven… (Dat is een tendens die overal in het onderwijs al speelt. )

        Ik vind het zeker niet normaal dat er naar specifieke groepen wordt gekeken om hen “binnen te halen”. Ik vind het overigens heel raar dat een katholieke school expliciet naar moslimjongeren kijkt. Dat geeft alleen maar het signaal dat ze de aantallen nodig hebben om de lesbanken te vullen… (Nu denk ik wel dat de groep vrijzinnigen op katholieke scholen al heel erg groot is. Want laat ons eerlijk zijn: hoeveel procent van de leerlingen op een katholieke school is nog echt katholiek? :-))

        Like

        • memyselfandwe zegt:

          In onze opleiding wordt er zeer fel gehamerd op “differentiëren”. Ik denk dat het een kwestie van tijd en genoeg jonge leerkrachten is om aan het niveauverschil te werken zodat die verdwijnt en er quasi ‘individueel’ onderwijs gegeven wordt… Er gaat zoveel moeten veranderen in het onderwijslandschap om “mee te zijn”. En ik denk niet dat het onderwijsnet waar een bepaalde school onder zit invloed heeft op het niveau maar dat dit voortkomt uit de (instroom van) leerlingen zelf…
          Onlangs heb ik ergens gelezen dat een hoofddoek geweigerd werd in een katholieke school waar het vol stond met gesluierde Maria-beelden…

          Like

          • Falderie zegt:

            Ik heb dat ook op de radio gehoord. Het ging, denk ik, om een meisje dat hoger onderwijs volgde en in een katholieke school aan een project ging meewerken, niet? Haar verdediging was ‘ik zit hier niet op de school dus ik mag aandoen wat ik wil’. De manier waarop de school haar duidelijk heeft gemaakt dat ze dat niet ok vonden, was allesbehalve. Maar dat de school een hoofddoek niet ok vindt, is denk ik hun volste recht. (Als het hier overkomt alsof ik per definitie tegen hoofddoeken ben of tegen de islam in het algemeen klopt dat écht niet. Ik vind alleen dat sommige dingen niet meer kloppen. een katholieke school is een katholieke school en daar horen bepaalde eigenschappen bij. iedereen moet daar welkom zijn, maar je kan volgens mij niet van een katholieke school verwachten dat ze zich aanpassen aan een ander geloof. Omgekeerd is dat ook niet het geval, maar daar worden geen vragen bij gesteld…)

            Liked by 1 persoon

            • memyselfandwe zegt:

              Ik begrijp je volledig! Ik ken het verhaal nu niet exact, van dat ene voorval, maar ik snap jou wel.
              Is het dan normaal dat we wel een andere godsdienst zouden welkom heten in het katholieke net?
              Ik heb ook niets tegen islam, he. Maar heel soms heb ik het gevoel dat ze provoceren en ons zaken opdringen en daar ontbreekt dan ook elke vorm van dialoog natuurlijk…

              Like

  3. Mrs. Brubeck zegt:

    Wel, ik ben van opleiding regentes ge-en-go 😀
    Mijn “geloof” ben ik al heel lang kwijtgeraakt, en waarom iemand dat kwijtraakt is meestal persoonlijk, je bent me voor met je logje, zij het dan om andere redenen.
    Maar wat je schrijft is correct.
    Het probleem is en zal blijven dat niet iedereen van verschillende godsdiensten openstaat voor dialoog, dat wordt al zo lang geprobeerd 😥.
    Een godsdienst is per definitie iets wat mensen “maakt”…
    Dat respect, alsjeblief, maar dan op alle vlakken en in alle richtingen. Ik merk alleen dat mensen meestal overtuigd zijn en blijven van hun eigen overtuiging en dat het respect vaak zoek blijft!
    Knap geschreven! Respect 😀

    Liked by 1 persoon

  4. Zij zegt:

    Knap geschreven. Het kon door mezelf geschreven zijn. Alleen kan ik het niet zo mooi onder woorden brengen, dan jij.

    Ik heb nooit geloofd. Mijn ouders en zelfs grootouders waren niet gelovig. Ik ben wel gedoopt, ook uit traditie. Op school was het zedenleer.

    Ik trouwde niet voor de kerk en mijn kinderen zijn ook niet gedoopt. Ik ben van mening, dat ze later wanneer ze volwassen zijn zelf kiezen of ze al dan niet gedoopt willen worden. Want wie zegt, dat ze niet in een andere godsdienst dan het katholieke geloof zouden gaan geloven.

    Like

    • memyselfandwe zegt:

      Bedankt.
      Mijn oma is wel gelovig, hoewel ze er “geen spel” van maakt dat ik nog niet getrouwd ben en ook niet voor de kerk ga trouwen.

      Mjah, misschien gaan ze inderdaad een ander geloof beleven. Maar dan kunnen ze zich laten ‘ontdopen’ he. Onze pastoor die doopt trouwens niet graag baby’s omdat die de keuze niet zelf gemaakt hebben. Hij heeft dat zelf gezegd tijdens één van de bijeenkomsten voor het doopsel. Ik denk dat onze kinderen telkens de jongste waren…

      Liked by 1 persoon

      • Zij zegt:

        Ontdopen kan blijkbaar niet :-/ Het blijft voor eeuwig en altijd in hun registers staan. Althans, dat kreeg ik toch te horen toen ik me daarover informeerde.

        Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s