Leerplanstudie

Dit zal een heel specifiek blogberichtje worden. Het gaat over een bepaalde opdracht voor mijn studies leerkracht PAV. Niet iedereen zal dus even enthousiast zijn om te beginnen lezen, maar doe toch maar. Wie weet kan je me alsnog helpen, want momenteel zit ik een beetje vast.

Voor het vak PAV moet ik een leerplanstudie maken. Dit wil zeggen dat ik dat saaie leerplan moet bestuderen (ahja) en ermee aan de slag moet. Eerder als oefening voor in de praktijk.

Hoe vaak heb je je eigen leerkrachten niet horen antwoorden ‘je moet dat kennen, want dat staat in het leerplan’ op je vraag ‘waarom moeten wij dat kennen?’
Zelf hoop ik dat antwoord nooit te geven. Dus moet ik wel nadenken over die leerplandoelstellingen. Het is dus de bedoeling dat we ze in de praktijk gaan omzetten en zo aantonen dat die doelstellingen altijd nuttig kunnen zijn.

Specifiek voor deze opdracht was het de bedoeling dat we de 30 doelstellingen die er zijn randomly bij elkaar gaan plakken. Ik heb dat dan ook gedaan, maar omdat PAV een uitgebreid iets is zonder vastomlijnde richtlijnen, is de keuze zeer uitgebreid.

Voor deze doelstellingen moet ik dan een thema bedenken voor mijn doelgroep, in mijn geval is dit de opleiding bakker en banketbakkerij. Nu is het zo: ik heb een idee maar zit toch vast.

Ik ga je nu verblijden met het opsommen van de leerplandoelen die ik heb samengezet, maar zonder de inhoud te lezen. (De nummers die erbij staan zijn de leerplandoelnummers uit het leerplan PAV van het VVKSO voor de tweede graad.)

2        Onder begeleiding en in concrete situaties relevante en toegankelijke informatie gebruiken.

  • concrete informatie uit gesproken teksten;
  • concrete informatie uit geschreven teksten;
  • concrete informatie uit beeldmateriaal;
  • concrete informatie uit ICT-bronnen;
  • concrete informatie uit tabellen, grafieken, diagrammen en kaarten.

7 *     Bereid zijn om eigen teksten na te kijken.

12      Onder begeleiding opdrachten van beperkte omvang en van relatief korte duur in groep realiseren via volgende stappen :

  • het overleg;
  • de organisatie;
  • de uitvoering;
  • de reflectie;
  • de bijsturing.

13      De eigen mening en gevoelens uiten.

22      Aan de hand van concrete voorbeelden uit de eigen leefwereld verhelderen dat omgevingsfactoren en micro-organismen invloed hebben op de menselijke gezondheid zoals

  • preventiemaatregelen;
  • SOA;
  • dagelijkse hygiëne;
  • invloed van de omgeving;
  • oog hebben voor eigen gezondheid en die van anderen.

29 *   Belangstelling tonen voor

  • vormen van creatieve expressie;
  • jeugdliteratuur en poëzie.

Ik heb bij deze doelstellingen als thema bedacht om rond ‘hygiënevoorschriften’ te werken. Zo moeten de leerlingen aan de hand van een brochure met hygiënevoorschriften zelf een affiche ontwerpen in groep, moeten ze een brief met aanbevelingen voor deze hygiënevoorschriften kunnen schrijven en nalezen alsvorens te versturen. Maar dan kom ik bij het allerlaatste: die belangstelling tonen voor vormen van creatieve expressie; jeugdliteratuur en poëzie.

Met het nu uit te schrijven valt mijn euro een beetje. Die affiche uitwerken, is dat een vorm van creatieve expressie? Want eigenlijk ben ik op zoek naar een gedicht of kortverhaal waarin de wantoestanden van slechte hygiëne worden ‘toegelicht’. Maar als jij vind dat het ontwerpen van een affiche hier al onder valt, dan ben ik al heel blij!

Onlangs is er een bakker veroordeeld geweest tot gevangenisstraf omdat er ratten in zijn bakkerij rondliepen. Hier ga ik ook nog iets mee aanvangen, maar het is niet met dit soort teksten (krantenartikels) dat ik ze wil laten kennismaken.

Kan jij me helpen? Ben jij creatief genoeg om met deze saaie doelstellingen misschien iets anders te bedenken?

Feel free to let yourself go. Elke nieuwe inval kan voor mij veel betekenen, want nu blijf ik een beetje gefocust op die hygiëne. Maar misschien is er iets helemaal anders dat ik kan doen.

Liefs,
Me, Myself and We.

Advertenties

5 gedachtes over “Leerplanstudie

  1. misssexandthecity zegt:

    Is Soa voor een 2de graad niet beter ??? Er kan niet genoeg preventie zijn,.durex aanbevolen door topfokkers 🙂 :-),….ik hoor hier eens aan de 2de graad zelf wat zij zelf willen,…..en laat het je weten,…

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s