Nieuw academiejaar

imagesCAZO0VN3Op 15 september heb ik de ‘startsessie’ in school. Dit wil zeggen dat ik om 18uur in school moet zijn en allerlei informatie doorkrijg van wat er me staat te wachten dit academiejaar.

Ook zou ik die avond mijn boeken en cursussen moeten kunnen ophalen die ik gisteren besteld heb. Ik zat op hete kolen om ze te bestellen en nu zijn die kolen nog heter geworden om erin te vliegen!

Wat studeer ik nu in feite? Wel, ik probeer om leerkracht in het secundair onderwijs te worden. De lijdensweg is zwaar en moeilijk, omdat ik deze volwaardige bacheloropleiding combineer met mijn werk, mijn gezin, mijn huishouden en mijn hobby’s (waarvan bloggen mijn grootste hobby is geworden). Het feit dat de school zich in Sint-Niklaas bevindt, ikzelf in Aalst woon en werk in Anderlecht, ben ik nogal veel op de baan. Heel veel.

Ik heb al een heel traject afgelegd zoals jullie eerder al konden lezen. Maar dit jaar ga ik het écht waar anders aanpakken! (Ik zeg dat elk jaar, maar ik ben van plan om er nog maar drie jaar mee te verspillen, en niet langer.) Op woensdag ben ik thuis. Mauro gaat een halve dag naar school (zoals dat hoort), Ilian gaat een halve dag naar de crèche. Ik ben dan ook van plan om de ontvangen planningen, cursussen, opdrachten van dinsdagavond 15 september in mijn coole hema-agenda in te plannen. Ik ben ook van plan en dat meen ik (ik ga niet wijken dit jaar!) om me aan die planning te houden zodat ik drie maanden vakantie heb!

Ik heb er zoveel zin in en zal jullie regelmatig berichten over dingen die ik doe, ook inhoudelijk. Ik wil over sommige dingen jullie mening wel eens horen.

Zo vraag ik mij af waar jullie aan denken als jullie “BSO” horen? Welke (voor)oordelen hebben jullie? Of hebben jullie er juist geen? Want deze groep leerlingen zal mijn doelgroep worden omdat ik voor het onderwijsvak PAV kies.

Liefs,
Me, Myself and We.

9 gedachtes over “Nieuw academiejaar

  1. Flavie zegt:

    Chapeau dat jij dit allemaal ziet zitten…
    “BSO” heeft niet zo een goede naam… maar ik denk dat die opleidingen meer praktischer gericht zijn dan theoretisch… wat zeker niet slecht is.
    In mijn ogen zijn het mensen die het iets moeilijker hebben om te studeren dan een ander.

    Like

    • memyselfandwe zegt:

      Het is een feit dat BSO geen goede naam heeft. Ook ik had vooroordelen, maar uiteindelijk zijn het nog altijd jonge mensen (waar ik dus graag mee samenwerk) die geen bollebozen zijn maar die ervoor gekozen hebben om een beroep te leren. Het wordt een uitdaging, maar als ik met plezier voor de klas sta, gaan de leerlingen misschien met plezier naar mijn lessen komen.

      Like

  2. misscaesar zegt:

    Succes! En als PAV-leerkracht kom je niet enkel terecht in BSO hoor! Bij ons krijgen ze in de hogere richtingen ook “AAV”, wat ongeveer gelijkstaat aan PAV maar dan in volwassenenonderwijs. En zo zijn er nog enkele neventakken 🙂

    Liked by 1 persoon

  3. An zegt:

    Mijn dochter zat in 5 en 6 in het BSO. Is volgens mij wel een uitdaging voor de leerkrachten van de algemene vakken. De meeste leerlingen zijn niet geïnteresseerd in de theorievakken. Maar een leerkracht die hen dan toch weet te boeien en wat algemene kennis kan bijbrengen is goud waard. Toon je van meet af aan als een ‘strengere’ leerkracht. Die kregen bij mijn dochter meer respect dan diegene die meer op ‘vrienden’voet stonden met de leerlingen.
    Ik vind trouwens de eisen op studiegebied voor deze leerlingen vrij hoog. Het zijn leerlingen die echt niet graag studeren, ze willen met hun handen werken. Toch had mijn dochter ook van elk algemeen vak examens. Ook de GIP (eindwerk) in het 6de jaar viel niet mee.
    Wat betreft de reactie hierboven: ik denk dat AAV leerkrachten uit het volwassenonderwijs geen PAV leerkrachten zijn. Zij geven elk hun vak, vb. een leerkracht die engels geeft in AAV, is een leerkracht engels, geen leerkracht PAV.
    In elk geval veel succes met je opleiding! Straf dat je het doet en zeker nu ik las dat je werk, thuis en school nog niet bij elkaar gelegen zijn ook.

    Liked by 1 persoon

    • memyselfandwe zegt:

      Ik ben er mij van bewust dat deze leerlingen niet graag studeren. Daarom wordt er ook geopteerd om niet meer rond ‘thema’s’ te werken, maar rond projecten waarin ze zelf de zaken kunnen leren ontdekken. Hoe het zit op vlak v an leerdoelen enzo, dat weet ik nog niet allemaal. Maar misschien kan ik zo’n nieuwe leerkracht worden die door een continue evaluatie ook een cijfer kan geven?
      Bedankt voor je wensen! Het zal wel weer duwen en trekken worden, maar ik wil het zo graag! Nog drie jaar op mijn tanden bijten.

      Liked by 1 persoon

    • misscaesar zegt:

      Er zijn inderdaad “vakleerkrachten” die hun vak geven binnen AAV maar de PAV-leerkrachten zijn wel de “specialisten” op het vlak van AAV én bevoegd om alles te geven. Je kan bv. ook aan de slag in BuSO voor de ASV-vorming. En dat is allemaal alleen maar positief: meer kans op werk, meer variatie, indien je het ooit beu wordt kan je nog heel wat andere dingen doen. Al denk ik niet dat je PAV ooit beu wordt 😉

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s