Hulp gezocht

Ik ben volop bezig met mijn taken voor mijn studies. Dat is niet altijd even gemakkelijk omdat die dikke buik nu toch wel in de weg begint te zitten om lang in dezelfde houding aan een tafel te kunnen blijven zitten. Ach ja, het is allemaal  voor en goed doel. Ik wil niet weer dezelfde fout maken als vorig jaar en ik ben mij dus ook vollebak aan ‘het smijten’ zoals ze dat bij ons zo schoon kunnen zeggen.

Ik zit alleen met een klein probleempje… Ik ben op zoek, en naarstig op zoek, naar (taal)leerkrachten of leerkrachten uit het lager onderwijs die me op een paar vraagjes kunnen antwoorden. Via facebook of twitter is er weinig reactie gekomen (heb ik misschien te weinig vrienden/ volgers?) vandaar dat ik mijn kans hier eens waag. Dus ken je een leerkracht die aan mijn ‘eisen’ voldoet, speel de vragen zeker door! Ik zou ze graag dit weekend kunnen verwerken…

Hieronder vinden jullie de vragen.

1) Voor welke leeftijdsgroep en in welk(e) vak(ken) geef je les?
 
2) Heb je tijdens je eigen opleiding met portfolio’s moeten werken?
        -> Indien je hier ‘neen’ op antwoordt, dan hoef je verder niets te doen met deze vraag.
        -> Indien je hier ‘ja’ op antwoordt, graag de drie volgende vragen ook nog beantwoorden.
            –    Voor welk(e) vak(ken) heb je met portfolio’s moeten werken?
            –    Hoe heb je dat dan aangepakt?
            –    Vond je dat tijdverlies of vond je dat juist interessant?
 
3) Geef je aan je eigen leerlingen de opdracht met portfolio’s te werken?
        -> Indien je hier ‘neen’ op antwoordt, graag een woordje uitleg waarom niet.
            –    Zou je deze werkmethode in de toekomst toch in overweging durven nemen? Waarom wel/niet?
 
        -> Indien je hier ‘ja’ op antwoordt, graag de verdere vragen ook nog verder beantwoorden.
            –    Voor welk(e) vak(ken) moeten jouw leerlingen met een portfolio werken?
            –    Waarom kies je voor deze werkmethode?
            –    Verlies je niet te veel tijd met de portfolio’s na te kijken en te verbeteren?
            –    Wat is er voor jou belangrijk bij het maken van een portfolio?
            –    Zijn er bepaalde tips die je aan jonge leerkrachten zou willen meegeven omtrent het gebruik van portfolio’s?
            –    Wat weegt er bij een totale evaluatie toch nog het meest door bij jou: een reproductieve toets of een productief portfolio?
 
4) Heb je hier nog iets aan toe te voegen? Ga je gang!
 
Deze vragen werden jou gesteld als een onderdeel van mijn literatuurstudie omtrent deze evaluatiemethode. Dit dient dus voor persoonlijk gebruik en zal alleen door mij en mijn vakdocent gelezen worden. 
Ik hoop dat jullie mij iets kunnen bijleren en dat jullie mij kunnen helpen. Elke leerkracht is goed, he, of die nu in België of in Nederland lesgeeft. Het is misschien wel fijn om eens te zien hoe het in Nederland nu juist allemaal in zijn werk gaat.
Alvast bedankt voor jullie hulp en bereidwillige medewerking.
Liefs,
Me, Myself and We.

15 gedachtes over “Hulp gezocht

  1. misscaesar zegt:

    1) Voor welke leeftijdsgroep en in welk(e) vak(ken) geef je les?
    Voor volwassenen tussen 18 – 55 jaar. Ik geef Nederlands, wiskunde, boekhouden en maatschappijleer.

    2) Heb je tijdens je eigen opleiding met portfolio’s moeten werken?
    JA
    -> Indien je hier ‘ja’ op antwoordt, graag de drie volgende vragen ook nog beantwoorden.
    – Voor welk(e) vak(ken) heb je met portfolio’s moeten werken? Voor agogische wetenschappen, economie en godsdienst.

    – Hoe heb je dat dan aangepakt? Ik ben sowieso een verzamelaar, vroeger meer dan nu. Ik spaarde alle interessante artikels, documenten, werkstukken, teksten (zelf of niet-zelf geschreven). Iedere paar weken maakte ik een selectie van het “beste” materiaal, of wat in mijn ogen het beste leek.

    – Vond je dat tijdverlies of vond je dat juist interessant?
    Persoonlijk deed ik het graag. Ik deed het al voor de opdrachten er kwamen dus op zich vond ik het geen echte meerwaarde. Vooral omdat er niet echt feedback op kwam, enkel een cijfer.

    3) Geef je aan je eigen leerlingen de opdracht met portfolio’s te werken?
    -> Indien je hier ‘neen’ op antwoordt, graag een woordje uitleg waarom niet.
    Mijn vakken lenen zich daar niet echt voor en er wordt van de school uit gewerkt met specifieke evaluaties. Doordat we met een aantal leerkrachten zijn die hetzelfde vak geven moeten we rekening houden met elkaar.

    – Zou je deze werkmethode in de toekomst toch in overweging durven nemen?
    Ik zou het zeker willen proberen maar dan proberen aan te pakken uit een originele hoek (geen klassiek mapje met wat werkjes in verzameld). Ik vermoed over een vijftal jaar, wanneer de “oudere” collega’s met pensioen vertrekken, dat er dan wel meer ruimte zal zijn voor zo’n dingen 🙂

    – Wat weegt er bij een totale evaluatie toch nog het meest door bij jou: een reproductieve toets of een productief portfolio?
    Als je de nodige eindtermen kan koppelen aan een portfolio zou ik niet eens weten waarom je nog een reproductieve toets zou geven 😉 Anderzijds kan een portfolio vaak maar een beperkt aantal zaken aan waardoor beiden (de toets, daarom niet persé een reproductieve toets) even belangrijk kunnen zijn.

    4) Heb je hier nog iets aan toe te voegen? Ga je gang!
    Portfolio’s zijn in bepaalde richtingen erg vanzelfsprekend. In heel wat richtingen zijn ze echter nog steeds een vreemde eend in de bijt. Het zou helpen om vanuit de pedagogische begeleiding ook aanzet te geven tot nieuwe evaluatiemethodes en om duidelijkere richtlijnen uit te brengen ivm hoe er precies geëvalueerd wordt. Scholen verstoppen zich nu nog te vaak achter bepaalde richtlijnen en regeltjes om steeds op dezelfde wijze te kunnen blijven werken.

    Liked by 1 persoon

  2. misscaesar zegt:

    Tof! Ik volg Onderwijskunde (KULEUVEN) en studeer hopelijk in februari af. Daarnaast ben ik nu net gestart met de master Culturele studies maar nog geen idee of ik ermee verder (kan) ga(an). Ik volg mee met de reguliere studenten maar ga eigenlijk niet naar de les(sen) en studeer met een werkstudentenstatuut. (Klinkt mooi maar is eigenlijk niet zo erg bijzonder behalve dat je taken soms alleen mag maken ipv in groep). Ik combineer ook met een FT job in’t onderwijs en met twee kids (nummer 3 on the way :)) Zoals je zegt: heel druk, maar het is wat ik WIL doen, dus ja, zot zijn doet geen zeer 😉

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s